כלבים וחתולים

גם כלבים וחתולים יכולים לפתח אלרגיה לחיים עם בני אדם

אנשים שמגדלים חיות מחמד מודעים מאוד לכל שינוי בהתנהגות הכלבים והחתולים שלהם, זאת משום שברור להם שיש להם אישיות משל עצמם. לכן, כל הרגל חדש או שינוי בשגרה שלהם לוכד את תשומת לבם וגורם להם לבדוק מהו מקור הבעיה במקרים שבהם חיות המחמד מתחילות להיפגע בגלל התנהגות זאת.

מתברר כי מה שנהוג היה לחשוב על תלישת שיער ופרווה על ידי חתולים, או התגרדות מתמדת של כלבים שגם מלקקים את עצמם, אינו נכון כלל. כל התיאוריות על הרגלים אלה מתפוגגות כשמתגלה הסיבה האמיתית לכך – ישנה סבירות גבוהה מאוד שהכלבים והחתולים שלכם פשוט פיתוח אלרגיה למשהו, וזוהי דרכם להודיע לכם על כך.

אלרגיה קיימת לא רק אצל בני אדם, אלא גם אצל חיות. נהוג לחשוב בעניין זה שחיות המחמד הן אלה שמעוררות את האלרגיות אצל בני אדם, אבל כנראה שלא מעט מרכיבים מעולם בני האדם גורם לאלרגיות גם אצל בעלי החיים שחיים אתנו בבית, או אפילו לתופעות טבע שונות. בדיוק כפי שיש לבני אדם אלרגיה לקש או לפריחה מסוימת, כך גם בעלי חיים. אצלם זה אפילו מובהק יותר משום שלאחר שבייתנו אותם לא פלא שהם עצמם מתקשים לחזור ולחיות בתנאי הטבע הלא סטריליים שמהם ניתקנו אותם.

סוגי האלרגיות שכלבים וחתולים סובלים מהן

אלרגיה למזון מוכרת מאוד אצל בעלי חיים, משום שהיא מופיעה גם בגלל התנאים המודרניים שבהם מייצרים מזון כזה לכלבים וחתולים. אם בטבע בעלי החיים נהגו לפי הברירה הטבעית ובררו להם מה מתאים להם לאכול מכל המבחר שקיים בו, הרי שכאשר הם חיים בבתים אתנו אין להם ברירה אלא לאכול את מה שאנחנו מגישים להם. כאן נוצרת הבעיה משום שמרכיבים תעשייתיים גורמים לרגישות לפעמים בדיוק כמו אצל בני האדם. התוצאה היא הזדקקות לטיפולים נגד אלרגיות שחלקן מסכנות חיים, ואף מחייבות הזרקת סטרואידים כדי לדכא את המערכת החיסונית שפועלת נגד עצמה. הם סובלים משלשול והקאות ושאר התופעות המוכרות גם אצל בני האדם, כולל גירויים בעור.

למה התעוררה בעיה של אלרגיות אצל בעלי חיים למזון?

בעבר נהגנו להאכיל כלבים וחתולים במזון שאנחנו מכירים מהטבע מבלי לעבד אותו בצורה תעשייתי, כך שהם קיבלו בשר ועוף, ירקות ופירות בצורה טבעית ושאריות שנותרו ממה שהגשנו לעצמנו, וכך יכולנו גם לראות את התגובה שלהם למזון זה. מה  שלא נגעו בו לא הוגש להם עוד משום שהמרכיבים היו מבודדים. כעת, כאשר הייצור של מזון לחיות מחמד נעשה בצורה תעשייתית ומודרנית, אנחנו לא יכולים לדעת בדיוק איזה מרכיב גורם להם אלרגיה גם כאשר אנחנו מבינים שיש להם אתו בעיה.

טיפול נדרש באלרגיה למזון

בדיקות דם יכולות לעזור לכם לאתר בדיוק לאילו חומרים הכלב או החתול שלכם אלרגיים, מלבד החלפת סוג המזון בצורה אינטואיטיבית. הבעיה נפתרה כאשר בתגובה לביקוש החדש למזון לבעלי חיים רגישים שמפתחים אלרגיה בקלות, הוציאו חברות המזון לחיות מחמד גרסאות של מזון ללא מרכיבים אלרגניים, כך שהמזון מתאים לבעלי החיים שלא יכלו לאכול ממנו קודם. זוהי דוגמה לחשיבה מתקדמת ויצירתית למי שמכיר בתופעה זו אצל כלבים וחתולים ומצא דרך מעולה לפתור זאת.

אלרגיה לטפילים

מלבד אלרגיות למזון, בין אם מרכיבים טבעיים או תעשייתיים, לחיות מחמד יש אלרגיות כמו של בני אדם. המוכרת ביותר אצלם היא האלרגיה לטפילים כמו פרעושים. בדיוק כמו אצל אנשים, לא החיה עצמה היא הבעיה אלא תוצריה. הרוק שמפריש הפרעוש בזמן העקיצה ומציצת הדם מפעיל את מערכת החיסון של החיה. מקום הגירוד והתפתחות תופעות הלוואי יהיה במקום שבו פרעושים אוהבים להתקבץ ולמצוא את כלי הדם קרוב לעור, כמו הגב והזנב. גירוד פראי שכזה יגרום להתקרחות, פצעים מדממים התפתחות זיהום וריח רע שנודף ממנו ועוד דלקות עור שיתווספו לזיהומים שחיות מחמד עלולות ללקות בהם בדרך כלל.

טיפול נדרש

ראשית, אין יותר יעיל מאשר טיפולי מניעה שוטפים. להקפיד על היגיינה וניקיון ומריחת חומרי מנע בכל עונות השנה ולא רק בקיץ החם. וטרינר יוכל לטפל בנזקי האלרגיה לעור, אולם אם הפרעושים לא יחוסלו הנזקים יחזרו. פצעים דלקתיים שמתפתחים אצל הכלבים מדליקים נורת אזהרה שמא הזיהום כבר חדר עמוק לדם, והטיפול בו יכלול למרבה הצער חומרים חריפים יותר כמו סטרואידים במשחה או בהזרקה, תלוי בחומרת המצב.

צעד נוסף שחובה לשמור עליו הוא ניקיון יסודי של סביבת הכלב גם בבית. אם הבית עצמו אינו נקי, מלא בארגזים ישנים ומאובקים, ומקומות מרבץ אפשריים לפרעושים כמו רהיטים ישנים ואריגים לא נקיים, הרי שטיפול בכלב לא יעזור אם הוא יחזור לאותו מקום שבו מצויים פרעושים עדיין. נקו היטב, זרקו חפצים ישנים והדבירו את הפינות בבית שנחוץ להדביר בהן, אם כי בזהירות וללא חומרים ורעלים המסוכנים לחיות מחמד, כמובן.

אלרגיות ביתיות שעברו גם לחיות המחמד

בדיוק כפי שאנחנו אלרגיים לקרדית אבק הבית ולאבקת פרחים של צמחייה אלרגנית מסוימת, כך גם בעלי החיים. אסתמה של העור, או דלקת עור אטופית, היא תופעה ידועה לא רק אצל בני האדם כי אם גם אצל בעלי חיים. הגירויים העזים בעור משגעים אותם בגלל עוצמתם בעיקר בלילה, וזה קורה במקומות שבהם העור חשוף מפרווה כמו הבטן והמפשעה, ולכן גם הגירוד שלהם והפריחה הרבה יותר חמורים ומסוכנים להתפתחות זיהום.

טיפול נדרש

שיטות הטיפול באלרגיה אצל חיות יוכל להיות דומה כמו אצל בני האדם. במקרה של אלרגיה לסביבה, חובה לשמור על סביבה נקייה מאלרגנים אלה. לא להכניס הביתה צמחיה שמעוררת אלרגיה, לא להזניח את הניקיון בבית ולשאוב אבק ולהפחית מאוד את כמות האריגים שצוברים אבק וקרדיות, וכמובן שצריך לשמור על הכלב והחתול שלא יגרדו את עצמם עד זוב דם, וללכת מיד לווטרינר כאשר מתפתחת אלרגיה שמחייבת טיפול. החזקת משחות נגד הפריחה בעור יכולה להקל עליהם מאוד אם כבר קרה והתפרצה אלרגיה.

טיפול כללי באלרגיות ואבחון שלהן

חת הגישות שקיימות היום בטיפול באלרגיות בכלל מיושמת גם אצל חיות מחמד. הניסיון המדורג להרגיל את מערכת החיסון לא לתקוף את הגוף על ידי הזרקת אלרגנים בניסוי. זוהי גם השיטה לבדוק למה הם אלרגיים, כאשר מחליפים להם מזון, לדוגמה ומחכים מספיק זמן כדי לוודא שגופם התנקה מתופעות הלוואי כדי לדעת בוודאות מה גורם להם לכך. כך גם מבודדים את הגורם לאלרגיה ומוודאים סופית שמדובר במחולל הבעיה, כדי להעביר אותם למזון היפואלרגני בדוק ומוכח שלא יגרום להם לתופעות אלה.

ככלל, יש לזכור שבדיוק כמונו הם יצטרכו לחיות עם מצבם ועלינו לשמור עליהם ככל האפשר כדי שלא לגרום להתפרצויות כאלה. זה אומר שיש לשמור על שגרת חיים קפדנית ככל האפשר ולא לזלזל באף גורם אלרגיה ולא לחשוף אותם אליו אפילו במקרה. זה נכון גם כאשר אנחנו נאלצים לבקש מאחרים לטפל בחיות המחמד שלנו וגם כאשר אנחנו צמודים אליהם כל הזמן. אבחון אלרגיות לוקח זמן ורק בעלי סבלנות ואכפתיות יכולים להגיע לתשובה המדויקת והרצויה ולמנוע סבל מחיות המחמד האהובות שלהם.

 

כתיבת תגובה