פרעושים וקרציות

פרעושים וקרציות – כיצד לפעול נגדם ביעילות ולהגן על חיית המחמד שלנו מפניהם?

עונת החורף הקרה עומדת להסתיים ואיתה הגיע לקצו גם השקט היחסי שממנו נהנו בעלי הכלבים החתולים מהקרציות והפרעושים במהלך העונה. לאחר שהסתתרו מהקור, טפילים אלו יוצאים שוב החוצה לסביבת המחיה שלנו כשמזג האוויר מתחיל להתחמם והם נפוצים בכל רחבי הארץ. בעקבות זאת כלבים וחתולים רבים סובלים מקרציות ופרעושים שמטפסים עליהם במהלך הטיול בחוץ או בשהותם החצר ומביאים אותם יחד עימם אלינו הביתה.

לאחר שהצליחו להגיע לביתנו טפילים אלו לרוב מתמקמים בו ואינם נעלמים בקלות. אם אינכם מטפלים בהם במהרה הם עשויים להוביל לבעיות בריאותיות רבות וחמורות לכלב ולחתול וגם לבני הבית. אז איך ניתן לזהות אותם ובעיקר כיצד למנוע מהן להגיע אליכם ולהיפטר מהן בקלות ומהירות? מאמר זה יספק לכם את כל המידע הנדרש על הטיפול בפרעושים וקרציות בקרב חתולים וכלבים, ויאפשר לכם לפעול במהירות כדי למגר את התופעה בהצלחה לפני שתתפשט.

מהם ההבדלים בין פרעושים וקרציות וכיצד תוכלו לזהותם בקלות?

כדי לטפל במהירות בפרעושים ובקרציות שהם טפילים מוצצי דם ישנו צורך לזהותם על מנת להתאים לחיית המחמד את הטיפול הנכון שימגר את הבעיה. כך תוכלו לזהות בקלות אם הטפיל שמצאתם על חיית המחמד הוא פרעוש או קרצייה ולפעול בהתאם.

  • מהם פרעושים?

טפילים אלו מתאפיינים בצבע שחור וגודלם הקטן, הם רצים במהירות ובשל כך לעתים קשה לראות ולתפוס אותם. כך גם אם אינכם רואים על חיית המחמד פרעושים, ייתכן כי אלו מתחבאים היטב בפרווה. אולם, ניתן לדעת שהם קיימים אם אתם רואים מעין לכלוכים כהים שדבוקים לפרווה, שהם למעשה גללי הצואה של הפרעושים.

  • אוקיי, בהחלט לא נחמד, אבל למה זה עלול לגרום?

הפרעושים עוקצים כלבים וחתולים וחיים על גופם, אך גם בני אדם סובלים מעקיצותיהם. פרט לגרד, עקיצותיהם עשויות לגרום לאלרגיות ודלקות בעור ובמקרים מסוימים גם להוביל לאנמיה. בעיה בריאותית נוספת שנגרמת מהם היא תולעים שבהם נדבק הכלב אם קורה והוא בולע פרעוש שמכיל ביצה של תולעת.

  • מה הן קרציות?

בניגוד לפרעושים, טפילים מסוג זה הם מעט גדולים יותר ומתאפיינים בצבע חום אדמדם. ככל שהקרצייה נמצאת על הכלב זמן ממושך יותר, כל גופה מתנפח כתוצאה מהדם שהיא אוגרת בתוכו. קרציות קל יותר לאתר בשל גודלן, אך קשה יותר להיפטר ביחס לפרעושים מכיוון שהן מחדירות את העוקץ שלהן לחיית המחמד וכך נשארות דבוקות למקומן בגופו. בנוסף, הקרצייה מטילה מספר רב של ביצים על גופו של הכלב, שכתוצאה מכך יכולות לבקוע ולהגיע למקומות שונים ברחבי הבית.

 

  • בהחלט דוחה ולא נעים, אך לאילו בעיות בריאותיות זה עשוי לגרום?

ישנה חשיבות רבה לטיפול מהיר ברגע שזוהה כי חיית המחמד סובלת מקרציות מאחר שטפילים אלו מהווים סכנה ממשית לכלבים, בשל היותן נשאיות של מחלת קדחת הקרציות (ארליכיה). מחלה זאת מכונה בשם “הרוצח השקט” בשל כך שקשה לגלותה בשלבי ההתחלתיים שבה הכלב אמנם חלש אך מתנהג כרגיל, עד שהיא מגיעה למצב הקשה והכרוני שלה. במצב הכרוני כבר נוצרת פגיעה במוח העצם והיא זאת שיכולה להוביל למותו של הכלב. על כן, אם מצאתם קרצייה על כלבכם או שמתם לב כי יש לו ירידה בתיאבון ומצבו רוחו ירוד פנו מידית לווטרינר כדי לבצע בדיקת דם על מנת לוודא שלא נדבק במחלה.

 

  • כיצד הקרציות מסכנות את בני האדם?

הקרציות יכולות להוות נשאיות של המחלה המסוכנת קדחת הבהרות שמועברת לבני האדם באמצעות העקיצה שלהן ועשויה לגרום למוות. המקרה המפורסם ביותר הידוע לנו הוא של הזמר מאיר אריאל, שמחלת קדחת הבהרות שלו לא טופלה בזמן וגרמה למותו.

 

  • מצאנו פרעושים על חיית המחמד – מה עושים עכשיו?

ראשית כל, רחצו את חיית המחמד באמצעות שמפו ייעודי לכלבים או לחתולים ונקו את הסביבה שבה הוא נמצא רוב היום בבית. למשל, כבסו מצעים שהכלב או החתול ישן עליהם. כעבור יומיים, רכשו אמפולה נגד פרעושים וקרציות בהתאם לגיל ולמשקל של חיית המחמד וטפטפו אותה על גופה בהתאם להוראות. ישנו צורך לחזור על הטיפול באמצעות האמפולה כל חודש על מנת למנוע הדבקה בפרעושים וקרציות באופן קבוע.

כיצד הפרעושים והקרציות מגיעים אל חיות המחמד שלנו?

ישנם מספר דרכים שבאמצעותם הפרעושים והקרציות מצליחים להגיע ולטפס על גופם של הכלבים והחתולים וההצלחה במיגורם תלויה במספר גורמים. ראשית כל, האם חיית המחמד מתגוררת בדרך קבע בתוך הבית או בחצר? אם הכלב או החתול מבלים את עיקר זמנם מחוץ לבית קשה יותר להשתלט על הבעיה, מכיוון שהם חשופים כל העת להימצאותם של טפילים אלו. עוד גורם שמשפיע הינו המקום שבו אתם מעדיפים לטייל עם כלבכם. בסביבה כפרית ישנה סבירות רבה יותר להימצאותן של קרציות ופרעושים ביחס לסביבה עירונית שבה יש להם פחות מקומות להתחבא בהם. גורם נוסף שמשפיע על סיכויו של הכלב לסבול מכך הינו חשיפה גבוהה שלו לכלבים או חתולים אחרים שאינם מטופלים ועשויים להעביר אליו את הטפילים בעת המפגש עמם. לכן חשוב לבדוק מדי פעם את פרוותו של הכלב או החתול לאחר הטיול כדי לוודא כי לא הביא עמו בחזרה הביתה אורחים לא רצויים.

אם כן, איך ניתן להתגונן מפני הטפילים האלו?

הפתרון שמתאים לרוב בעלי הכלבים והחתולים שמתגוררים בתוך הבית הינו שימוש באמפולות משולבות נגד קרציות ופרעושים. החומרים בתוך האמפולות אלו פועלים על בסיס חודשי והם הורגים אותם ומונעים את התפשטותם. אם שמתם לב כי לאחר תקופה שבה שמתם את האמפולה על חיית המחמד עדיין ניתן למצוא עליה קרציות ופרעושים, ייתכן כי אלו פיתחו עמידות לחומר ועליכם להחליף לאמפולה המתבססת על חומר אחר שהם עדיין רגישים אליו.

לעומת זאת, במקרה של כלבים או חתולים שחיים בסביבה כפרית כדוגמת אזור הצפון, לעתים יהיה צורך להשתמש באמצעי הדברה נוסף ולא להסתפק רק באמפולה. למשל, קולר עם חומר פעיל נגד קרציות. במקרים שבו הבעיה חוזרת ונשנית על אף הטיפול מומלץ לבצע הדברה בחצר ובמקומות מסביב לבית ולעתים במקרים חמורים גם בתוך הבית עצמו.

על כן, בעת בחירת החומרים נגד קרציות והפרעושים ישנו צורך להתחשב במכלול של הגורמים כדי להתאים לכלב והחתול את החומר שפועל עליהם באופן הטוב ביותר. התהליך במקרים רבים כרוך בניסוי וטעייה עד שתצליחו למצוא את החומר היעיל ביותר עבור חיית המחמד שלכם. תוכלו למצוא מגוון רב של אמפולות, קולרים בחנויות ציוד לבעלי חיים. בנוסף לאלו, קיימים כדורים נגד פרעושים וקרציות, אך אלו נמכרים אצל וטרינרים בלבד ומחירם יקר מאוד.

כתיבת תגובה